Leerproject 'Slachtoffer in Beeld - Minderjarigen'
Het leerproject 'Slachtoffer in Beeld' is bedoeld voor jongeren die betrokken zijn geweest bij een jeugddelict waarbij een duidelijk slachtoffer is betrokken. In dit programma staat het slachtoffer en de impact van het jeugddelict centraal. De jongeren leren:
- Inzicht in slachtofferschap en gevolgen van het jeugddelict
Tijdens het leerproject worden videofragmenten, spelvormen en andere actieve methodieken gebruikt. Op deze manier wordt er gewerkt aan drie belangrijke pijlers: kennis, inzicht en inlevingsvermogen. De nadruk ligt op het verkrijgen van inzicht in de schade en de impact van gedrag op slachtoffers.
- Inlevingsvermogen en opnemen van verantwoordelijkheid
De bovenstaande inzichten worden toegepast in een rollenspel tussen de jongere en een begeleider waarin een fictieve herstelbemiddeling wordt gesimuleerd. In dit rollenspel wordt de rol van het slachtoffer of iemand uit diens omgeving, nagebootst. De methode stelt de jongere in staat om zich in te leven in de situatie van het slachtoffer en ondersteunt hen bij het ontwikkelen van vaardigheden om hun verantwoordelijkheid te erkennen.
- Versterken van zelfbeheersing, zelfreflectie en zelfvertrouwen
Gedurende het gehele leerproject wordt er ook stilgestaan bij de jongere zelf. Met behulp van interactieve werkvormen zoals fysieke oefeningen, groepsgesprekken en videofragmenten worden zij gestimuleerd om hun eigen gedrag beter te herkennen en te leren sturen. Het uiteindelijke doel is om jongeren te helpen toekomstige keuzes bewuster en meer verantwoord te maken.