Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is een leerproject?

Een leerproject is een soort vorming voor minderjarige delictplegers. Jongeren kunnen aangemeld worden voor een leerproject op voorstel van het Parket in Jeugdzaken of als maatregel of sanctie opgelegd door de Jeugdrechter.

Dit aanbod is bedoeld voor jongeren die op het moment van het plegen van een jeugddelict tussen 12 en 18 jaar oud zijn. Via dit leerproject verwerft de jongere kennis over onder andere de gevolgen van hun daden, slachtofferschap, zelfvertrouwen, zelfkennis en zelfbeheersing.

HCA-BIC biedt drie verschillende leerprojecten aan. Een leerproject in groep omvat 20 uur, een individueel leerproject duurt 14 uur.

Wat is het doel van een leerproject?

Met elk leerproject streeft de begeleiding van HCA-BIC ernaar om samen met de jongere aan verschillende doelen te werken. Tijdens het leerproject verwerft de jongere inzichten die hen helpen om in de toekomst geen jeugddelicten meer te plegen. Hierbij reflecteert de jongere over diens eigen verantwoordelijkheid voor het jeugddelict en de schade die hiermee gepaard ging. Hoewel de tijd niet kan worden teruggedraaid, kan het begrip hierover wel vergroot worden.

Tijdens het leerproject zorgt de begeleiding voor informatieve sessies waarbij verschillende werkvormen worden gebruikt. Op deze manier biedt de begeleiding gespreksonderwerpen aan om de dialoog met de jongere te stimuleren.

Hoe verloopt een leerproject?

Een leerproject verloopt meestal volgens deze vijf fasen:

  • Kennismaking met context en jongere
  • Individueel gesprek met jongere
  • Groepssessies en één tussentijdse individuele sessie
  • Evaluatiegesprek met jongere
  • Afrondingsgesprek met jongere en context